Durva landolást örökítettek meg Madeira repterén. A sziget kifutópályája a világ egyik legveszélyesebb repterének számít az erős légáramlatok miatt. Az alábbi videón jól látszik, hogy a TUIfly pilótájának csak a földet érés előtti pillanatokban sikerül stabilizálni a gépet. Az erős szél miatt a repülő a landolás közben ijesztően dülöngél.
2014.10.27.
Durva landolás
24 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Mészáros Laci 2014.10.28. 08:36:18
sas70 2014.10.28. 12:36:43
Itt mondjuk én is tapsoltam volna, mert gondolom pár embernek nagyon szorult a segge!
DarthVader 2014.10.28. 13:47:03
szúnyog?? mert nem buddha 2014.10.28. 13:51:12
ostvan2 2014.10.28. 14:35:41
Szelid sunmalac 2014.10.28. 14:36:28
Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.10.28. 15:41:05
EBL 2014.10.28. 15:52:36
roka 2014.10.28. 17:02:44
Szelid sunmalac 2014.10.28. 17:04:48
halaloszto 2014.10.28. 17:48:23
Vajk
VogelZsigmond 2014.10.28. 17:52:10
Csak en azt nem ertem, hogy ha kis Magyarorszagon ennyi a pilota, orvos, matematikus, fizikus, stb, miert olyan szar a helyzet tenylegesen???
Erdőkertesi 2014.10.28. 18:59:39
benke-p 2014.10.28. 19:00:51
Ezek már valamivel cikisebbek:
www.youtube.com/watch?v=dOx5Knk6S9I
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.28. 19:29:52
2014.10.28. 20:06:51
áasdklfjáasn 2014.10.28. 22:25:18
"manapság már bizonyos géptípusokon a leszállást is robotpilóta végzi"
Hát van néhány, ami elméletileg képes lenne rá (ICAO CAT III/c), de a gyakorlatban sehol a világon nem használják (mert kellene hozzá megfelelő földi rendszer is, ami képes 0/0 méterig levezetni a gépet).
A szélnyírás függőlegesen fújó szél, ahhoz nem kell traverzálni a géppel.
Baleseteket meg azért okozott régebben, amíg ki nem találták a szélnyírás-figyelmeztető rendszert, mert a lefelé fújó szél a földnek ütközve felfelé irányuló légáramlást okoz körben. Ezt a pilóta úgy észleli, hogy a gép emelkedik, visszaveszi a tolóerőt, aztán amikor a lefelé fújó szélbe kerül, ráadja ugyan a tolóerőt, de mire felpörög a hajtómű, és megnő a tolóerő, már odaverte a gépet a betonhoz.
@halaloszto:
Neked is mondom: a szélnyírás függőlegesen (lefelé) fújó szél.
Ez sima oldalszél, és a pilóta nagyon simán tette le a gépet, mondhatnám, hibátlanul.
@Gaspen:
Tévedés, NINCS ilyen reptér.
A gyakorlatban sehol a világon nem használják.
"nem fog meg a robot, sőt le is old, ha nagyon durva kitéréseket észlel"
Elég szar lenne. A robotot pont azért használják, mert gyorsabban reagál, mint az ember.
De, azért a videón látható leszállás nagyon is extrém, de azért gyakoroltatni szokták a pilótákkal szimulátorban, hogy ne érje őket teljesen váratlanul.
EBL 2014.10.29. 00:31:11
Ez így ebben a formában nem igaz. Íme néhány emberi beavatkozás nélküli leszállás. A pilóta csak a gurulóúton eszi át az irányítást. Az egyik felvételen a pálya vizuálisan akkor lesz látható, amikor a robotpilóta a twenty szót mondja. Az is tény, hogy vannak olyan légitársaságok, ahol az elsődleges irányelv a robotpilótás leszállás azokon a reptereken, ahol a feltételek adottak. Az ilyen reptereken külön engedéllyel térhetnek el az elsődleges irányelvtől.
<a href="http://fekszarny.blog.hu/2011/11/25/na_latod_vagy_nem">fekszarny.blog.hu/2011/11/25/na_latod_vagy_nem</a>
"A szélnydírás függőlegesen fújó szél"
Ez így ebben a formában nem igaz.
A szélnyírás fogalma pusztán annyit jelent, hogy a szél sebessége, iránya rövid távolságon belül jelentősen megváltozik. Ezt okozhatja az általad említett lefelé fújó szél is, ami aztán vízszintesen távozik. A vízszintesen távozó légtömegek miatt nem kell közvetlenül a lefelé áramló légtömegekbe beleszállni, elég, ha csak közel kerül hozzá a repülő. Néhány másodperc alatt egy erős oldalszélből erős hátszél lesz. A problémát nem is a lefelé áramló levegő, hanem a hirtelen hátszél okozza, ami a repülőt akár átesés közeli helyzetbe hozza. Ami rendkívül instabil. A szélnyírást okozhatja tereptárgy, akár egy kisebb hegy/szikla is. A szélnyírás jelensége elsősorban viharos időjárási körülmények között alakul ki így simán összeegyeztethető a traverzálással.
A felvételen 0:23-nál magasságot veszít a gép és hirtelen imbolyogni kezd. Nyilvánvalóan belerepült egy olyan áramlási térbe, ami az addigiaktól eltér. A hirtelen szélirány/erősség változás definíciószerűen maga a szélnyírás.
EBL 2014.10.29. 00:34:34
fekszarny.blog.hu/2011/11/25/na_latod_vagy_nem
áasdklfjáasn 2014.10.29. 01:22:18
Baszd meg, egy blogot hozol fel adu ászként, amit minden ökör írhat?
Nem, nincs ilyen sehol a világon. Nézz utána jobban.
A szélnyírás pedig a függőlegesen fújó szél. A gépeken nagyjából a 90-es évek elején megjelent Windshear Warning System is ezt jelzi, a hirtelen szélirányváltásokat nem is tudná.
"A szélnyírás jelensége elsősorban viharos időjárási körülmények között alakul ki"
Ez sem igaz.
Eltöltöttem a repülésben kb. 15 évet, szóval inkább ne magyarázd meg.
áasdklfjáasn 2014.10.29. 01:50:19
en.wikipedia.org/wiki/Airborne_wind_shear_detection_and_alert_system
De ha gondolod, keresgesd meg könyvtárakban az Aviation and Space Technology, az Aviaton Week vagy az Avionics folyóiratok 90-es évek eleji számait, ezzel vannak tele. Akkoriban elég sokat olvasgattam.
EBL 2014.10.29. 02:44:12
Nem a blogot hozom fel, hanem a videókat.
5 perc alatt legalább egy tucat olyan kabinvideót lehet találni, a hol a robotpilóta taxizási sebességig vezeti a gépet. (A gurulás már CAT III/C lenne.)
De itt egy újabb link: Nézd meg, hogy mikor kapcsol ki a robotpilóta.
www.grasshoppair.com/2013/01/ejszakai-cat-iiib-autoland-leszallas.html
Úgyhogy akárki akármit is mond a robotpilótás leszállás (a parkolóhelyre taxizás kivételével) egy a gyakorlatban használt létező eljárás.
A nyírás szó definíció szerűen egy v(r) vektortér dvx/dy, dvx/dz, dvy/dx, dvy/dz, dvz/dx, dvz/dy differenciálhányadosait jelenti.
Az általad említett függőleges szél ezek közül kettőt a dvz/dx és dvz/dy hányadosokat fedi le. A függőleges szél a szélnyírásnak egy gyakori, de nem az egyetlen típusa. A meteorológusok is megkülönböztetnek többféle eredetű szélnyírást.
met.hu/ismeret-tar/erdekessegek_tanulmanyok/index.php?id=1002&hir=Szupercellak
Idézem: "A szélnyírás nem más, mint a szél sebességének és irányának változása a tér egy kitüntetett iránya mentén"
Itt pl a met.hu oldalán az általad említettől eltérő típusú (dvx/dz és dvy/dz hányadosokkal jellemezhető) szélnyírásról írnak, valamint az ezzel kapcsolatosan kialakuló szupercellákról. Ezzel már azt az állításomat is sikerült alátámasztani, hogy bizonyos típusú szélnyírások összefüggésbe hozhatók a viharos időjárással.
Egyébként szélnyírásnak nevezhetjük a tereptárgyak által okozott szélnyírást (ezeket leginkább dvx/dy és dvy/dx deriváltakkal írhatjuk le). Ezt a típusú szélnyírást érezzük a bőrünkön amikor viharos időben egy utcasarkon kilépünk a keresztutcára, és hirtelen a szél el akarja vinni a fejünket is. És ezt a típusú szélnyírást egy repülő is megérzi, ha a pálya egyik oldalán az óceán, a másik oldalán pl sziklafal van. Azt hiszem, hogy a jelen blog is egy hasonló terepen fekvő reptérről szólt.
Utolsó kommentek